personality and learning Styles Of Gifted Children

Friday, January 21, 2011

ULASAN ARTIKEL 1 CONTENT 1

PELAJAR PINTAR CERDAS IALAH....

1 comment:

  1. pelajar pintar cerdas ialah kanak-kanak yang secara umumnya
    mempunyai keunikan mereka tersendiri. Kebolehan dan kelebihan mereka telah ditonjolkan sejak dari awal lagi, dan keadaan ini boleh dikenalpasti oleh ibu bapa mereka sendiri.Kanak-kanak pintar cerdas dan berbakat sebenarnya mempunyai potensi yang tinggi dalam pelbagai bidang mengikut kecenderungan masing-masing. Keupayaan mereka adalah berbeza jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang sebaya dengan mereka dan sesetengahnya dapat mengatasi kepintaran atau kebolehan yang dimilki oleh orang yang lebih dewasa daripadanya.

    Terdapat pelbagai pendapat mengenai kanak-kanak pintar cerdas oleh penulis-penulis yang terdiri daripada beberapa pakar dalam pelbagai bidang. Biasanya mereka akan memberikan pendapat berdasarkan bidang mereka. Antaranya ialah:

    Menurut Stanford Binet (1916) iaitu orang yang pertama menjalankan ujian pintar cerdas yang dikenali sebagai “The Stanford Binet Test” memberikan definisi pintar cerdas sebagai merujuk kepada keupayaan individu memahami, membuat pertimbangan dan penaakulan dengan baik.
    Seterusnya menurut Susan K. Golant di dalam bukunya The Joys and Challenges Of Raising a Gifted Childs berpendapat, kanak-kanak yang pintar cerdas menunjukkan minat yang tinggi bagi belajar, curiga dan mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi kepada persekitaran serta berupaya menggabungkan beberapa maklumat dalam menghasilkannya.

    ReplyDelete